POWRÓT BENA
BEN IS BACK reż. Peter Hedges, USA 2019, 104’ (napisy PL)
Powrót Bena to przejmujący portret matczynej miłości, skutecznie przekonujący o mocy nadziei i rodzinnych relacji. Dzięki znakomitej grze aktorskiej (Julia Roberts, Lucas Hedges), film świetnie oddaje różne oblicza rodzicielskiego uczucia i osoby uzależnionej, przechodzącej od diabolicznej manipulacji do skrajnej bezradności i potrzeby pomocy. Powrót Bena to wstrząsające przedstawienie mechanizmów uzależnień, mogące stać się uzupełnieniem szkolnej lekcji wychowawczej oraz zajęć poświęconych profilaktyce uzależnień.
VAN GOGH. U BRAM WIECZNOŚCI
AT ETERNITY’S GATE reż. Julian Schnabel, Francja/Irlandia/Szwajcaria/USA/Wielka Brytania 2018, 110’ (napisy PL)
Film Juliana Schnabla to zrealizowany z wielką wrażliwością portret człowieka starającego się zrozumieć znaczenie sztuki. Van Gogh jest tu pełnym rozterek i wątpliwości bohaterem tragicznym, który niezrozumiany przez otaczający go świat, coraz bardziej zatraca się w swoim szaleństwie. Van Gogh. U bram wieczności to fascynujący punkt wyjścia do dyskusji na temat roli sztuki i artysty, a także intrygujące uzupełnienie animowanego hitu Twój Vincent.
WALC Z BASZIREM
VALS IM BASHIR reż. Ari Folman, Australia/Belgia/Finlandia/Francja/Niemcy/Szwajcaria/USA/Izrael 2008, 87’ (napisy PL)
Walc z Baszirem to film o okrucieństwach wojny, jej bezsensie oraz fundamentalnym wpływie, jaki wywiera na ludziach. Dzięki niezwykłej animowanej formie, reżyser nie epatuje okrucieństwem i dosłownymi obrazami przemocy, lecz swobodnie łączy wojenne obrazy z konwencją snu czy nawet surrealizmu, balansuje na granicy konkretu i metafory. Wszystkie historie opowiedziane w filmie są prawdziwymi historiami żyjących osób, co dodatkowo wzmacnia jego pacyfistyczny przekaz.
JESZCZE DZIEŃ ŻYCIA
ANOTHER DAY OF LIFE reż. Damian Nenow, Raúl de la Fuente, Belgia/Hiszpania/Niemcy/Polska/Węgry 2018, 85’ (dubbing PL)
Jeszcze dzień życia opowiada o wyjątkowym i stosunkowo mało znanym epizodzie w powojennej historii, który odcisnął szczególne piętno na najsłynniejszym polskim reportażyście, Ryszardzie Kapuścińskim. Wojna domowa w Angoli była dla Kapuścińskiego jednym z wielu konfliktów, które przyszło mu relacjonować jako reporterowi. Zyskała jednak z czasem konkretną, ludzką twarz i była przyczyną wielkiego wewnętrznego konfliktu. Film stawia pytania o dziennikarski obiektywizm, rolę reportera i granice jego działalności. Ponadto stanowi doskonały wstęp do poznawania życia, działalności i twórczości Ryszarda Kapuścińskiego, którego reporterska sława wykroczyła daleko poza polskie granice. Nietypowa forma (pełnometrażowa animacja z elementami dokumentu) stanowi dodatkowy atut filmu.
CO ROBIMY W UKRYCIU
WHAT WE DO IN THE SHADOWS reż. Jemaine Clement, Taika Waititi, Nowa Zelandia/USA 2014, 86’ (napisy PL)
Nowozelandzki film nawiązujący do niesłabnącego, popkulturowego zainteresowania motywami wampirycznymi. Wspaniała, intertekstualna komedia o nietypowej męskiej przyjaźni, łączącej grupę diametralnie różniących się od siebie wampirów. Co robimy w ukryciu to świetne uzupełnienie lekcji poświęconej romantycznym toposom, pozwalające spojrzeć na poruszane w szkole tematy świeżym okiem. Ze względu na swoją nietypową formę “mockumentu”, film Clementa i Waititiego może stanowić także ciekawy punkt wyjścia do dyskusji na temat cech kina dokumentalnego i jego typowych konwencji.
CZYŚCICIELE INTERNETU
THE CLEANERS reż. Moritz Riesewieck, Hans Block Brazylia/Holandia/Japonia/Niemcy/USA/Wielka Brytania/Włochy 2018, 88’ (napisy PL)
Film dokumentalny Czyściciele internetu to niezwykle ważny głos we współczesnej debacie o bezpieczeństwie w sieci. Uświadamia widzom, że przyswajane przez internet treści wcale nie są niewinne i przeźroczyste, lecz w sporej części stanowią narzędzie manipulacji i propagandy. Seans Czyścicieli internetu stanowi doskonały punkt wyjścia do dyskusji z młodzieżą na temat odpowiedzialnego korzystania z sieci, uświadamia także znaczenie i konsekwencje treści publikowanych w serwisach społecznościowych.
MAKBET
MACBETH reż. Justin Kurzel, Francja/USA/Wielka Brytania 2015, 113’ (napisy PL)
Mroczna adaptacja klasycznego dzieła Szekspira, w której obraz pełni kluczową rolę. Twórcy filmu skupili się na kreacji ponurego, fantasmagorycznego świata na granicy jawy i snu - pełnego złowieszczej, fatalistycznej siły sterującej wydarzeniami. Makbet zdziwią stroną wizualną oraz znakomitymi aktorskimi kreacjami. W obsadzie filmu znaleźli się m.in. Michael Fassbender, Marion Cotillard, Jack Reynor, Elizabeth Debicki i David Thewlis.
MAIDEN
MAIDEN reż. Alex Holmes, Wielka Brytania 2018, 97’ (napisy PL)
Maiden to film dokumentalny o niesamowitej 24-letniej Tracy Edwards oraz zgromadzonej wokół niej kobiecej załogi, która w 1989 roku wystartowała w prestiżowych regatach Whitbread Round the World Race. To inspirująca opowieść o determinacji, sile przekonywania i wolności, która przypadnie do gustu nie tylko wielbicielom mórz i oceanów. Przedstawiona w filmie zacięta walka o równe traktowanie to także cenna lekcja dla wszystkich współczesnych buntowniczek, niezależnie od wieku i kraju pochodzenia.
AMY
AMY reż. Asif Kapadia, Wielka Brytania 2015, 127’ (napisy PL)
Oryginalny, bo złożony wyłącznie z materiałów archiwalnych, film dokumentalny, o zmarłej w 2011 roku Amy Winehouse. Reżyser Asif Kapadia chronologicznie przedstawia wybrane wydarzenia, rozpoczynając od dzieciństwa, ukazując kolejne etapy rozwoju kariery Amy, jej drogę do sławy, ze wzlotami i upadkami, aż do tragicznej śmierci. Odkrywa przy tym jej prywatność: relacje z rodziną, przyjaciółmi, perypetie miłosne, problemy z uzależnieniami. Widzowie wyraźnie widzą jaki wpływ na psychikę artystki miał przemysł muzyczny, media, paparazzi, fani oraz portale społecznościowe.
TAJEMNICE JOAN
RED JOAN reż. Trevor Nunn, Wielka Brytania 2018, 110’ (napisy PL)
Adaptacja opartego na faktach bestsellera autorstwa Jennie Rooney o najbardziej zaskakującym szpiegu w historii Wielkiej Brytanii. Akcja filmu rozpoczyna się w roku 2000 na przedmieściach Londynu. Spokojne życie Joan Stanley (Judi Dench), przyjmuje nieoczekiwany obrót, kiedy zostaje aresztowana przez MI5 i oskarżona o szpiegostwo na rzecz komunistycznej Rosji. Film prezentuje kulisy sprawy, cofając się do roku 1938, kiedy to młoda Joan (Sophie Cookson), wówczas studentka fizyki, zostaje uwiedziona przez uroczego i tajemniczego Leo (Tom Hughes), który wkrótce staje się jej przewodnikiem po obcym, ale intrygującym świecie ideologii komunistycznej. Tajemnice Joan to oryginalne ujęcie zimnowojennego konfliktu z międzynarodowym wyścigiem zbrojeń w tle.
CZŁOWIEK DELFIN
DOLPHIN MAN reż. Lefteris Charitos, Francja/Grecja/Japonia 2018, 78’ (napisy PL)
Człowiek delfin to fascynująca historia o pasji nurkowania i granicznym doświadczeniu rekordowo głębokiego zanurzania się pod wodę. Bohater dokumentu, Jacques Mayol, był jednym z największych nurków w historii i wielokrotnym rekordzistą świata w nurkowaniu głębinowym. W osiągnięciu rekordowych wyników wykorzystywał techniki medytacji i praktykę jogi. Jego skomplikowane życie osobiste stało się inspiracją dla kultowego filmu Luca Bessona Wielki błękit.
SŁODKI KONIEC DNIA
DOLCE FINE GIORNATA (Jacek Borcuch) PL 2019, 90’ (napisy PL)
Najnowszy film Jacka Borcucha (Nieulotne, Wszystko, co kocham) z nagrodzoną na Festiwalu Sundance Krystyną Jandą. Historia o miłości, tęsknocie i utraconych nadziejach. O lęku przed nieznanym i pasji życia. Słodki koniec dnia to opowieść o starciu wielkiego, kreatywnego intelektu i kobiecości z widmem rozpadającej się europejskiej demokracji.
POKOT
SPOOR reż. Agnieszka Holland, Polska 2016, 128’ (napisy PL)
Film na podstawie powieści Prowadź swój pług przez kości umarłych Olgi Tokarczuk. Współczesna baśń, w której centrum znajduje się buntownicza Janina Duszejko (Agnieszka Mandat), mieszkająca samotnie w domku położonym w malowniczej Kotlinie Kłodzkiej. Bohaterka żyje za pan brat z dzikimi zwierzętami, ale jej sielankowe życie zakłócają urządzane w pobliskich lasach polowania. Film Agnieszki Holland ciekawie wpisuje się w niezwykle aktualną debatę o ekologii i klimacie oraz stanowi świetny punkt wyjścia do dyskusji poświęconej miejscu człowieka w przyrodzie oraz sytuacji kobiety w społeczeństwie.
MUSTANG
MUSTANG reż. Deniz Gamze Ergüven, Francja/Turcja 2015, 97’ (napisy PL)
Nominowany do Oscara debiut młodej reżyserki Deniz Gamze Ergüven, który podbił serca canneńskiej publiczności, a jednocześnie wywołał ożywioną dyskusję dotyczącą wolności i praw współczesnych kobiet. Opowiadając o sytuacji kobiet w patriarchalnych, muzułmańskich społecznościach, Mustang stanowi dobry punkt wyjścia do dyskusji o podejściu do kobiecego ciała w różnych kulturach.
NASZA MŁODSZA SIOSTRA
UMIMACHI DIARY reż. Hirokazu Koreeda, Japonia 2015, 128’ (napisy PL)
Film Hirokazu Koreedy, jednego z najbardziej uznanych współczesnych reżyserów, to realistyczny i pełen niuansów portret relacji między rodzeństwem, a także słodko-gorzka opowieść o ludziach żyjących w nadmorskim mieście. Na tle niezwykłej przyrody, japoński reżyser opowiada poruszającą historię o skomplikowanych emocjach, poszukiwaniu siebie i powstawaniu prawdziwej rodziny. W centrum opowieści znajdują się trzy siostry, mieszkające w wielkim, starym domu. Kiedy dowiadują się o śmierci ojca, którego nie widziały od 15 lat, jadą na daleką prowincję, aby wziąć udział w pogrzebie. Tam poznają swoją nastoletnią przyrodnią siostrę, o której istnieniu nie wiedziały.
BABYTEETH
BABYTEETH reż. Shannon Murphy, Australia 2019, 118’ (napisy PL)
Babyteeth to bezpretensjonalna, czarna komedia o poważnie chorej dziewczynie (w jej roli fenomenalna Eliza Scalen), która wiąże się ze zmagającym się z licznymi problemami Mosesem (nagrodzony na Festiwalu w Wenecji Toby Wallace). Film Shannon Murphy diametralnie różni się od standardowych opowieści o cierpiących nastolatkach. Imponuje subtelnością, olśniewa stroną wizualną oraz intryguje ekscentrycznością. Babyteeth traktuje opowiadaną przez siebie historię z dystansem, lecz jednocześnie potrafi poruszyć serca i wywołać autentyczne łzy wzruszenia.
BIAŁY BÓG
FEHÉR ISTEN reż. Kornél Mundruczó, Węgry/Niemcy/Szwecja 2014, 119’ (napisy PL)
Melodramat, kino przygodowe i film o zemście w jednym. Na Węgrzech wprowadzono właśnie prawo, które nakłada poważne ograniczenia na wszystkich właścicieli psów-mieszańców. Ludzie zaczynają wrogo spoglądać na te zwierzęta. 13-letnia Lili zaciekle walczy o to, by zatrzymać swojego czworonoga, Hagena. Biały Bóg to przejmująca, nieoszczędzająca widza opowieść o dorastaniu, a także intrygujący punkt wyjścia do refleksji na temat relacji człowieka ze zwierzętami. To także niepokojąca metafora polityczna będąca komentarzem do tego, co obecnie dzieje się na Węgrzech i w całej Europie.
BOGOWIE
GODS reż. Łukasz Palkowski, Polska 2014, 120’ (PL, dostępne napisy EN)
Prawdziwie „hollywoodzki” polski film. Pełna narracyjnej dynamiki biograficzna opowieść o Zbigniewie Relidze, w którego postać brawurowo wcielił się Tomasz Kot. Bogowie przedstawiają najważniejsze etapy kariery słynnego kardiochirurga oraz opowiadają o jego dążeniu do podniesienia poziomu służby zdrowia w niewydolnym systemie politycznym Polski Ludowej. Film Łukasza Palkowskiego stanowi bardzo dobry materiał wyjściowy do dyskusji na temat granic w medycynie i nauce, wartości pracy jednostki na rzecz grupy oraz losu jednostek wybitnych w społeczeństwie. Bogowie to także film tematycznie zbieżny z toczącą się obecnie publiczną debatą na temat związków medycyny i wiary czy osobistych przekonań religijnych lekarzy.
CÓRKA TRENERA
CÓRKA TRENERA reż. Łukasz Grzegorzek, Polska 2018, 93’
Córka trenera to pełna dyskretnego humoru historia o poszukiwaniu własnej drogi, dorastaniu i relacjach z najbliższymi. To także opowieść o relacjach ojca z córką, wzajemnych pretensjach i niezaspokojonych ambicjach, przenoszonych przez rodziców na dzieci. Akcja filmu rozgrywa się pewnego upalnego lata, będącego tłem dla kolejnych turniejów tenisowych i treningów, w których bierze udział 17-letnia Wiktoria. Jej życie zaczyna się zmieniać za sprawą Igora – świetnego młodego tenisisty, który zaczyna trenować wspólnie z nastolatką.
DUMNI I WŚCIEKLI
PRIDE reż. Matthew Warchus, Wielka Brytania/Francja 2014, 120’ (napisy PL)
Film Matthew Warchusa opowiada niewiarygodną, lecz opartą na faktach historię, która miała miejsce w latach 80. w Wielkiej Brytanii. Konserwatywne, górnicze miasteczko ogarnia fala strajków. Wraz z niezadowoleniem ludzi wzrasta ich agresja i wrogość. Strajkujący zyskują nieoczekiwane wsparcie ze strony mniejszości LGBT, która przybywa do miasta by włączyć się do walki o godne życie. Dumni i wściekli to film o porozumieniu ponad podziałami, o przezwyciężaniu uprzedzeń i budowaniu wspólnoty. To przepiękna, podnosząca na duchu opowieść, zachęcająca do otwartości oraz aktywnej postawy społecznej.
KAFARNAUM
CAFARNAÚM reż. Nadine Labaki, Liban/USA 2018, 126’ (napisy PL)
Dwunastoletni Zejn jest mieszkańcem bejruckich slumsów, dzielnicy uderzającej nadmiarem: rzeczy, ludzi, a przede wszystkim dzieci, niewinnych ofiar rzeczywistości społecznej oraz klasowych i ekonomicznych podziałów. Reżyserka Kafanaum, Nadine Labaki, staje w ich obronie – i to dosłownie, wciela się bowiem w filmie w rolę adwokatki głównego bohatera. Porównywany do słynnego Slumdoga. Milionera z ulicy, film nie serwuje łatwych wzruszeń, bo stawia przed widzami nie tyle bezbronną, milczącą ofiarę, co chłopca przepełnionego gniewem i umiejącego swój gniew wykrzyczeć.
KRAINA MIODU
HONEYLAND reż. Tamara Kotevska, Ljubomir Stefanov, Macedonia 2019, 87’ (napisy PL)
Debiut Ljubomira Stefanowa i Tamary Kotewskiej to film zacierający granicę między dokumentem a przypowieścią. Bohaterką Krainy miodu jest 50-letnia Hatidze, mieszkająca z chorą matką w opustoszałej macedońskiej wiosce. Kobieta hoduje pszczoły i jest ostatnią z linii niezależnych pszczelarzy, którzy sprzedają miód w małych partiach. Kocha pszczoły, zaklina je śpiewem, delikatnie manewrując plastrami miodu bez kombinezonu, siatki na twarzy lub rękawiczek. Jej spokojne życie zakłóca pojawienie się wielodzietnej rodziny, symbolizującej komercyjne nastawienie człowieka do pszczół – i całej natury. Kraina miodu to surowy, a jednocześnie delikatny obraz kruchej równowagi między ludzkością a przyrodą.
MILCZĄCA REWOLUCJA
DAS SCHWEIGENDE KLASSENZIMMER reż. Lars Kraume, Niemcy 2018, 111’ (napisy PL)
Oparty na motywach bestsellerowej powieści Dietricha Garstki film Milcząca rewolucja opowiada prawdziwą historię grupy uczniów klasy maturalnej, którzy postanawiają okazać solidarność z ofiarami powstania węgierskiego, organizując minutę ciszy w trakcie każdej lekcji. Ten gest ma być wyrazem szacunku dla tych, którzy zbuntowali się przeciwko systemowi. Jednakże w państwie totalitarnym jakim jedenaście lat po zakończeniu II wojny światowej jest NRD, każdy, nawet najmniejszy, trwający zaledwie minutę protest może zostać potraktowany jako zagrożenie. Milcząca rewolucja to jednocześnie pasjonujące kino polityczne i na wskroś uniwersalna historia o dojrzewaniu. W nominowanym do czterech Niemieckich Nagród Filmowych filmie wybrzmiewają echa niedokończonej denazyfikcji oraz wciąż żywych prądów narodowosocjalistycznych. Jednak na pierwszy plan wysuwa się przede wszystkim nowe, powojenne pokolenie. To właśnie ci młodzi ludzie buntują się przeciwko pokoleniu swoich rodziców, sprzeciwiają się zakłamanemu systemowi i ponoszą przeraźliwe konsekwencje bohaterskich czynów.
PROXIMA
PROXIMA reż. Alice Winocour, Francja/Niemcy 2019, 107’ (napisy PL)
Proxima to poruszająca historia astronautki Sary marzącej o locie w kosmos. Prawdziwym wyzwaniem dla głównej bohaterki nie jest jednak wyczerpujące szkolenie, ale konieczność rozstania z ukochaną, 7-letnią córeczką. Wyprawa w kosmos okazuje się w jej przypadku mniejszym wyzwaniem niż zwykłe życie na Ziemi. Film Winocour stanowi doskonały punkt wyjścia do dyskusji na szereg niezwykle uniwersalnych tematów, takich jak poszukiwanie życiowej równowagi, godzenie kariery zawodowej z życiem prywatnym czy relacje międzypokoleniowe. Proxima w zupełnie nowy sposób podchodzi do tematu podboju kosmosu. Gwiezdna podróż jest tu jedynie punktem wyjścia do refleksji nad samotnością, szowinizmem, narodowymi stereotypami oraz macierzyństwem i związanymi z nim wyzwaniami.
SZARLATAN
ŠARLATÁN reż. Agnieszka Holland, Polska/Czechy/Słowacja 2020, 118’ (napisy PL)
Szarlatan to nieszablonowa i niesłychanie zmysłowa opowieść o mężczyźnie, który zapragnął okiełznać naturę. Był nim słynny na całą Czechosłowację uzdrowiciel Jan Mikolášek, zielarz i znachor, który według legendy uleczył ponad pięć milionów ludzi. Portretując go, Agnieszka Holland po raz kolejny staje się przewodniczką po paradoksach XX wieku. Jednocześnie nie ogranicza się wyłącznie do opowieści o człowieku niszczonym przez totalitarny system: w jej ujęciu Jan Mikolášek jest prawdziwym czeskim „self-made manem”, któremu udało się połączyć gotowość do niesienia pomocy innym z osobistym (i finansowym) sukcesem.