Z okazji zbliżającego się Krakowskiego Festiwalu Filmowego przypominamy wybraną twórczość Jurorów 60. edycji festiwalu: Jana Komasy (Oda do radości), Magdaleny Łazarkiewicz (Nieobecność) i Łukasza Żala (zdjęcia do filmu Ikona).
Na czele jury międzynarodowego konkursu filmów krótkometrażowych stoi w tym roku Jan Komasa, nominowany do Oscara za film Boże Ciało. Wracamy do jednego z pierwszych filmów reżysera - zrealizowanej z kolegami z łódzkiej filmówki - nowelowej Ody do radości, w której znalazła się jego etiuda pt. Warszawa. Bohaterami historii są młodzi ludzie z różnych środowisk i regionów. Ich losy splatają się w jednym miejscu - autobusie do Londynu.
Łukasz Żal - dwukrotnie nominowany do Oscara operator (Ida, Zimna wojna) - przewodniczy w tym roku jury międzynarodowego konkursu filmów dokumentalnych. Jest autorem zdjęć do nagrodzonej Złotym Lajkonikiem Ikony w reżyserii Wojciecha Kasperskiego - poruszającej opowieści o życiu w syberyjskim szpitalu psychiatrycznym. Dyskretne, a zarazem wnikliwe obserwacje codziennego życia pacjentów zamieniają się w medytację na temat nieprzeniknionej ludzkiej natury.
Przewodniczącą jury konkursu polskiego jest Magdalena Łazarkiewicz - autorka filmów dokumentalnych i fabularnych. Nieobecność to dokument, który reżyserka poświęciła mężowi - reżyserowi, Piotrowi Łazarkiewiczowi. Obraz zbiera relacje bliskich i współpracowników artysty oraz archiwalne wypowiedzi samego twórcy.
BILETY: 15 zł
Zestaw (3 filmy): 36 zł
60 edycja Krakowskiego Festiwalu Filmowego odbędzie się w całości online w dn. 31 maja - 7 czerwca 2020. Info na: www.krakowfilmfestival.pl
O FILMACH:
IKONA | IKONA reż. Wojciech Kasperski, Polska 2016, 51’
Krakowski Festiwal Filmowy 2016: Złoty Lajkonik za najlepszy film w Konkursie Polskim, Nagroda Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych FIPRESCI (Wojciech Kasperski), Nagroda Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich za najlepszy montaż (Tymoteusz Wiskirski), Nagroda Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych za najlepsze zdjęcia (Łukasz Żal)
Pełnometrażowy, dokumentalny portret pacjentek prowincjonalnego szpitala psychiatrycznego na Syberii. Po raz pierwszy w historii jednego z największych ośrodków dla chorych psychicznie, ekipa filmowa mogła zobaczyć i zarejestrować, jak wygląda codzienne życie za wysokimi murami. Pod opieką zaledwie pięciu lekarzy i kilku pielęgniarek znajdują się setki chorych na ciężkie, często nieuleczalne choroby. Wśród nich są ludzie cierpiący na schizofrenię czy chorobę Alzheimera, ale także seryjni mordercy czy nastolatki z problemami wychowawczymi. W tym odizolowanym od świata miejscu trudno mówić o “leczeniu”, szpital służy raczej za przytulisko wszystkich społecznych wyrzutków.
Film z angielskimi napisami.
NIEOBECNOŚĆ | NIEOBECNOŚĆ reż. Magdalena Łazarkiewicz, Polska 2014, 66’
Tofifest 2014: udział w konkursie polskim FROM POLAND; Lubuskie Lato Filmowe 2015: Złote Grono - najlepszy film dokumentalny
Filmowy portret przedwcześnie zmarłego reżysera Piotra Łazarkiewicza autorstwa jego żony - Magdaleny Łazarkiewicz. Obraz zbiera relacje bliskich i współpracowników artysty oraz archiwalne wypowiedzi samego twórcy. Narracja filmu zgrabnie łączy dwa wymiary: refleksję nad twórczością Łazarkiewicza oraz wątki biograficzne. Z licznych wypowiedzi i archiwalnych nagrań wyłania się portret artysty bezkompromisowego, indywidualisty i wizjonera.
Film z angielskimi napisami.
ODA DO RADOŚCI | ODA DO RADOŚCI reż. Jan Komasa, Anna Kazejak, Maciej Migas, Polska 2005, 118’
MFF w Karlowych Warach: udział w konkursie; Festiwal Polskich Filmów Fabularnych 2005: Złote lwy - Nagroda specjalna jury; Młodzi i Film: Konkurs Pełnometrażowych Debiutów Fabularnych - Jantar za główną rolę męską (Piotr Głowacki), Nagroda Dziennikarzy
Zadziwiający dojrzałością, sprawnością warsztatową i rozmachem debiut trojga młodych filmowców - studentów łódzkiej filmówki. Autorzy wartko i bezpretensjonalnie, językiem swego pokolenia opowiadają o młodych ludziach, dla których demokratyczna i wolna Polska wcale nie stała się krajem ich marzeń, wielkich możliwości i spełnionych nadziei. To wciąż kraj przegranych frustratów i cwanych krętaczy, w którym tak mało jest miejsca na zwyczajną, uczciwą normalność. Film ma charakter nowelowy: trzy odrębne historie z różnych miejsc w Polsce , różni bohaterowie, ale wszyscy młodzi, na progu dorosłego życia, próbujący się usamodzielnić i jakoś ustabilizować. Odmienne, a zarazem tak podobne losy bohaterów splatają się ostatecznie w jednym miejscu - autokarze wiozącym ich do Wielkiej Brytanii, mitycznej ziemi obiecanej, która jeśli nie pozwoli im urzeczywistnić marzeń (o czym jedna z bohaterek już się przekonała), to chociaż nieco je przybliży.